Ризький метод загартування

Метод розроблений спеціалістами в м.Рига в 1996 році, класифікується як спеціальна загартовуюча процедура (певний час, відповідні умови, обладнання).

У поєднанні із обв’язковим повсякденним загартуванням природними силами (раціональний одяг, оптимальний температурний режим, аерація, місцеві обливання) становлять 2 види загартування і мають на меті – зміцнити здоров’я дитини, підвищити працездатність організму.

Практично ризький метод використовується для системного загартування дошкільників, зміцнення імунітету, заходи стимулюють захисні сили дитячого організму до несприятливих змін навколишнього середовища.

Розпочинати загартовуючі заходи рекомендується з 15 жовтня і продовжувати до початку літнього оздоровчого періоду 15 травня.

Найсприятливіший час доби - після денного сну, температура приміщення 20–22°С.

Методика передбачає використання наступного обладнання:

Сіль для приготування 10% розчину повареної солі

3 полотна довжиною 1,2 – 1,5 м., шириною 70 см.

2 відра промаркованих для розчину та води

3 ребристі килимки довжиною 1,2 – 1,5 м

Сухий килимок звичайний

Термометр для води.

Методика проведеня Ризького загартування

Вихователь разом з помічником після денного сну в спальній кімнаті готують дві ємкості:

1) відро з розчином 1 кг солі в 10 л води 39-40° С

2) відро з гарячою водою 39-40° С

Розподіляють дітей на підгрупи по 4 – 5 чоловік і послідовно босоніж проводять кожну групу, 3 рази повторюючи

3 етапи ризького методу

1. Змочують перше полотно в розчині солі і викладають на перший ребристий килимок

2. Змочують друге полотно в гарячій воді і викладають на другий ребристий килимок

3. Викладають третє сухе полотно на звичайний сухий килимок

перед проходженням кожної наступної групи дітей два полотна знову змочують у відповідних ємкостях, з відповідною температурою

діти, які прийшли після хвороби йдуть у першу чергу (ослаблені одразу після вставання з ліжка, поки полотно гаряче, не затримуючись одягаються)

значно підвищується оздоровчий вплив методу на організм дитини у поєднанні з наступним проведенням гігієнічної гімнастики в групі після одягання.


«ДИХАЛЬНА ГІМНАСТИКА»

Шестирічна дитина в перші місяці навчання в школі зазнає серйозних фізичних і психічних навантажень. Тож готувати її до нових умов життя треба заздалегідь. Неабияке значення при цьому має фізична підготовка дошкільняти, важливим аспектом якої є вміння регулювати своє дихання.

Дихання – процес мимовільний, але на відмінно від інших життєво важливих процесів, що відбуваються у людському організмі, його можна регулювати. Вчені вважають, що дихання своєрідний ключ до прихованого життя тіла, що безпосередньо пов’язане з розумовою працездатністю людини та її емоційним станом.

Керувати диханням не важко – треба лише навчитися виконувати спеціальні дихальні вправи. Дихальні вправи примушують працювати більшу частину легень, тим самим збільшуючи кількість кисню, що надходить у кров, а отже – запобігають розумовій та фізичній втомі. Регулярне виконання таких вправ сприяє зміцненню м’язів живота, грудної клітки, поліпшенню перистальтики, кровообігу, серцевої діяльності тощо. Крім того, під час активних дихальних рухів працює діафрагма – один з наймогутніших м’язів організму людини. Ритмічно здійснюючись і опускаючись у глиб черевної порожнини, вона масажує печінку, кишковик, шлунок, а відтак позитивно впливає на них.

Передусім треба навчити дитину правильно виконувати вдих і видих під час рухів: вдих робиться крізь ніс, видих – ротом, спокійно без поштовхів, губи при цьому складені трубочкою для створення опору струменя повітря.

Слід також навчити дітей правильно узгоджувати дихання з рухами тулуба: під час випрямлення тулуба виконується вдих, а під час його згинання в будь-якому напрямку (уперед, в сторони, назад) – видих. Узгоджувати дихання з рухами слід і під час циклічних навантажень (ходьби, бігу).

Важливо також систематично тренувати механізми, які забезпечують дихання. Дихальна система дуже чутлива до вправ. Так, ритмічне дихання з паузою на вдиху або видиху зумовлює періодичну зміну утримання кисню в крові, що викликає відповідну реакцію – стрімке розширення судин мозку. Кружляння на місці або валькування, викликаючи легке запаморочення,сприяє тренуванню судин мозку, підвищенню еластичності їхніх стінок.

Дихальні вправи можна виконувати лежачи, сидячи або стоячи. Спочатку треба навчити дітей різних видів дихання. Виділяють три основні види дихання (залежно від того, який відділ легень бере участь у процесі дихання): нижнє (черевне) – заспокійливе, середнє – зміцнювальне, що підвищує тонус організму, верхнє – «радісне», поліпшує настрій. Існують також різновиди дихання для рухової діяльності (ходьба), для очищення дихальних шляхів, для інтенсивної стимуляції роботи різних систем організму тощо.

Навчити дітей дихання найкраще з вихідного положення сидячи.

Нижнє дихання

Покласти на живіт сплетені пальці рук. Глибоко вдихнути, водночас випнувши живіт і відіпхнувши ним руки у момент опускання діафрагми. Грудна клітка лишається нерухомою. Втягуючи живіт і водночас надавлюючи на нього сплетеними пальцями рук, зробити тривалий видих, ніби «дмухаючи на гарячий чай». У такий спосіб працює нижня частина легень і піднімається діафрагма.

Середнє дихання

Поклавши сплетені пальці на живіт, а лікті притиснути до боків. Вдихнувши, розгорнути лікті в сторони, не відриваючи долонь від живота. Плечі при цьому злегка розвертаються, а лопатки зближуються. Живіт при «середньому диханні» лишається нерухомим. Дуже важливо, щоб грудна клітка не випиналась вперед, а тільки розширювалася в сторони. Видих робити ротом – «подмухати на гарячий чай».

Верхнє дихання

Пальці рук покласти на плечі біля ключиць, лікті опустити. Під час видиху лікті піднімаються дугами назовні вгору разом з плечима. Повітря заповнює верхівки легень, чого не відбувається при звичайному неглибокому диханні. Видих робиться так само, як і в попередніх вправах.

Гармонійно повне дихання

На вдиху повітря поступово заповнює нижні, середні й верхні відділи легень. Живіт при цьому випинається вперед, а грудна клітка розширюється. На видиху живіт опускається, після чого звужується і опускається грудна клітка. Таким чином, гармонійно повне дихання складається з нижнього та верхнього дихання. Вдих і видих при цьому плавні, без затримок.

Ритмічне дихання

(під час ходьби)

Кроки рівномірні, м’язи обличчя та рук розслаблені. Спочатку робити вдих на один крок, а видих на другий. Потім вдих на два кроки і видих на два наступні. Дихати рівномірно, спокійно.

Очищувальне дихання

Стати прямо, ноги поставити на ширину пліч. Піднімаючи витягнуті руки назовні вгору, зробити глибокий вдих. Затримати дихання, потім розслабити м’язи й зробити енергійний видих, водночас нахиляючись уперед та опускаючи руки до долу. (Повітря, що виходить, утворює звук «ха-ха!»). потім повільно випростатися й відпочити на два-три вдихи-видихи.

Так дихання стимулює відторгнення слизу, який накопичується у дихальних шляхах під час нежитю, бронхіту, запалення легень.

Очищувальне дихання має охоплювати весь об’єм легень, адже, як образно кажуть йоги, «піднімати треба не лише середину кімнати, а й усі її закутки».

Контрастне дихання

Як правило, згинання тулуба супроводжується видихом, а випрямлення – вдихом. У такій самі послідовності виконується дихання і під час піднімання та опускання рук. Але можна зробити і навпаки – піднімати руки на видиху та опускати на вдиху. В такий спосіб відбувається «підкачування» грудної клітки, так зване «контрастне дихання». Воно сприяє поліпшенню настрою, заняттю втоми, сприятливо впливає на газообмін, загальний тік крові та лімфи, включаючи найдрібніші судини. Контрастне дихання дає також додаткове тренувальне навантаження на дрібні міжреберні м’язи, у тому числі на діафрагму, яку називають «другим серцем», що надзвичайно корисно для зміцнення здоров’я дитини.

Музичне дихання

Знаття втоми та оздоровлення дошкільнят можна здійснювати і за допомогою так званого «музичного дихання», яке виникає під час оспівування певних звуків. Так, приспівування довгого звука «о-о-о-о» оздоровлює серце, печінку, шлунок, діє на вегетативні центри. Приспівування звука «а-а-а» посилює діяльність щитовидної залози, зору, слуху. Промовляння «оо-уу-мм» посилює позитивні вібрації мозку, комплексно оздоровлює всі внутрішні органи й функціональні системи. Дуже ефективною вправою є також приспівування музичних гам від «до» до «сі» сім разів поспіль.

Швидко відновити розумову та фізичну працездатність за домашніх умов допоможуть спеціальні комплекси дихальних вправ.

Починати виконувати їх краще з дихальної розминки. Під час ходьби на 2-4 кроки дитина робить видих та опускає палицю. Вправа повторюється 6-8 разів.

Комплекси дихальних вправ

Комплекс № 1

1. В.п. – стати прямо, руки витягнути вперед, утримуючи в них палицю горизонтально до підлоги. Обертати палицю праворуч-ліворуч, схрещуючи руки. Руки розвести – видих, схрестити – вдих. Повторити 16-20 разів.

2. В.п. – стати прямо, ноги розвести на ширину пліч, палицю тримати за спиною, горизонтально до підлоги в ліктьових згинах рук. На 1-2 відвести плечі назад, звести лопатки – вдих, на 3-4 опустити плечі, розслабитись – видих. Повторити 7-10 разів.

3. В.п. – стати на коліна, ноги поставити на ширину плечей, палицю тримати в опущених долу руках. На 1-2 нахилитися ліворуч, ліву ногу відвести в сторону – видих; на 3-4 повернутися у в.п. – вдих. Виконати те саме з нахилом праворуч. Повторити 8-10 разів.

4. В.п. – стати прямо. Палицю поставити на підлогу вертикально на відстані кроку від себе, утримуючи її двома руками за верхівку. 1-3 зробити три м’яких напів-присяди, активно видихаючи. Спину тримати рівно. На рахунок 4 повернутися у вихідне положення – вдих. Повторити 20-30 разів.

5. В.п. – лягти на підлогу, палицю тримати горизонтально до підлоги у витягнутих уздовж тулуба руках. На 1-2 підтягнути ноги до тулуба й пронести їх під палицею до випрямлення вертикально – вдих. На 3-4 повернутися у в.п. – видих. Повторити 6-8 разів.

6. В.п. – стати прямо, ноги поставити на ширину плечей, палицю тримати за спиною двома руками горизонтально до підлоги. На 1-2 зробити два пружні нахили вперед – видих; на 3-4 повернутися у в.п. – вдих. Повторити 8-10-разів.

7. В.п. – стати прямо, ноги розвести на ширину пліч. Повільно підняти руки вгору і сплести пальці – вдих. Не рознімаючи рук, опустити їх вниз вздовж обличчя (наче вмиваючись), живота та колін і спробувати торкнутися долонями підлоги – видих. Повільно повернутись у вихідне положення – вдих.

8. В.п. – стати прямо, руки розвести в сторони горизонтально до підлоги – видих. Обхопити себе руками, торкнувшись пальцями лопаток, - вдих.

9. В.п. – стати прямо, руки покласти на пояс – видих. Присісти, обхопивши коліна руками, - вдих.

10. Заспокійлива ходьба протягом 1-2 хвилин. Дихання повільне. Для дітей, схильних до простудних захворювань, рекомендовано спеціальний комплекс дихальних вправ.

Комплекс № 2

1. легкий біг на місці спочатку з однією затиснутою ніздрею (протягом 1-2 хвилин), потім – з другою. Перейти на ходьбу. Відпочити, стоячи протягом 1-2 хвилин. Ця вправа стимулює глибоке дихання під час невеликого навантаження.

2. В.п. – лягти на спину. На 1-2 зігнути праву ногу в коліні, підтягнувши її рукою до живота, водночас затиснути ліву ніздрю – вдих через праву ніздрю. На 3-4 повернутися у в.п. – видих. Виконати те саме з лівою ногою, затискуючи праву ніздрю. Повторити 8-10 разів.

3. В.п. – сісти на стілець, тримаючись руками за сидіння. На 1-2 підняти ноги до живота під кутом 45 – вдих. На 3-4 затримати дихання, на 5-6 повернутися у в.п. – видих. Відпочити 1-2 хвилини і повторити ще 2-3 рази.

4. Стати прямо, руки покласти на живіт, відкрити широко рот і зробити 30-40 активних і коротких вдихів-видихів. Має відбуватися швидке скорочення і розслаблення м’язів живота.


ЗАНЯТТЯ З АРТ-ТЕРАПІЇ

1. Привітання

«У коло всі разом ставайте

І посмішку один одному передавайте.

На сусіда подивіться

Та йому ви посміхніться.

І мені «Привіт» скажіть,

Руку дружби протягніть.

Психолог:

Від ваших гарних усмішок мені стало дуже тепло. А тепер подаруймо свої усмішки та часточку тепла свого серця нашим гостям і один одному.

(діти обидві долоньки прикладають до серця і посилають повітряний поцілунок)

2. Вправа «Кольорові квитки».

Ми сьогодні з вами помандруємо в далеку подорож до Королеви Добрих справ, але для цього вам треба квитки. Візьміть, будь ласка, кружечок будь-якого кольору, який вам сподобався – це і буде ваш квиток. Вставте їх у пропускну скриньку.

3. Вправа «Потяг». (Грає музика)

Давайте зробимо потяг і помандруємо разом у Чарівну країну. Ми пограємо в гру. Наш потяг роз’єднується і ви сідаєте за столи. В цій Чарівній країні живе королева і вона розказала мені історіюю, з якою я хочу поділитися з вами. Вона просить про допомогу(психолог її показує по картинкам).

4. Розповідь про «Плямку-страшилку».

Ось одного дня Королева Добрих справ вийшла в сад помилуватись природою. Світило яскраво сонечко, пташки співали, все навкруги квітло і раділо життю. І ось раптом потемніло навкруги, зникло сонечко, пташки перестали співати і щось загуло: «Гу-у-у-у!». З’явилась «Плямка-страшилка». І почала всіх жителів країни лякати. Вона її сильно налякала.

Діти, ну що допоможемо Королеві? Навчимо її долати свої страхи?

5. Вправа техніка малювання «Паспарту»

Психолог: Діти, та не тільки наша Королева боїться, на попередніх заняттях ви поділилися своїми страхами і усі вони різні, ми разом з Королевою будемо долати страхи.

Перше завдання, яке ми будемо виконувати називається «Подолай свій страх».

Діти, на цьому диску кожен з вас намалює свій страх у формі плямки-страшилки і я разом з вами теж буду малювати. Малюємо на диску плямки – страшилки, прикладаємо його до чистого аркушу паперу.

Діти, подобаються вам ваші малюнки, а які ви кольори вибрали для малювання?

А тепер давайте перетворимо ваш страх на щось добре і хороше. Візьміть трафарет, виберіть тваринку, яка вам сподобалась, обведіть її і виріжте. На фоновому малюнку природи приклейте своїх звірів.

Психолог: Діти, подивіться, яка в нас вийшла чарівна та чудова картина і зовсім не страшна, а навіть весела.

Подивіться на нашу Королеву, здається ми підняли їй настрій і вона навіть перестала боятися.

6. Малюнок з технікою малювання «Фроттаж»

Ми перемогли «Плямку-страшилку», а зараз у вас є сили перемогти і інші свої страхи. Одного завдання недостатньо, щоб подолати страхи. Перший крок до перемоги над страхом ви зробите, коли намалюєте його.

( Заготовки страшних клякс)

- Діти, закрийте очі і уявіть, що ще ви боїтеся. Відкрийте очі (на столах покладені заготовки). Подивіться, в що перетворився ваш страх?(у чорну кляксу). Для того, щоб виконати це завдання ви повинні на заготовку покласти чистий аркуш паперу, заштрихувати кольоровим олівцем його.

7. «Ритуал знищення страхів».

Ви намалювали свої страхи і вони стали не такі страшні, а щоб вони зникли давайте ми їх знищимо. Ми їх порвемо. А потім з клаптиків порваного паперу ми виклеїмо щось дуже добре і веселе. (Силует котика діти заклеюють клаптиками пошматованого паперу).

Після того, як роботи будуть готові діти, беруться за руки і говорять: «Ми здолали страх!» Порадійте тому, що ви позбулися страхів і поплескайте в долоні.

8. Рухлива гра «Хвилинка пустощів»

- А зараз ми з вами трішки порухаємося і зробимо хвилину пустощів, доки музика буде звучати ви танцюєте, стрибаєте, кружляєте, бігаєте, а коли музика закінчиться ви сідаєте на килимок і заспокоюєтесь.

9. Релаксаційна вправа «Сонячний зайчик»

Психолог: «Уявіть собі, що сонячний зайчик заглянув вам у очі. Закрийте їх. Він побіг далі по обличчю. Ніжно погладьте його долонями: на чолі, на носі, на ротику, на щічках, на підборідді. Гладьте обережно, щоб не злякати, голову, шию, животик, руки, ноги. Він забрався за потилицю - погладьте його й там. Він не бешкетник - він ловить і пестить вас, а ви погладьте його й подружіться з ним».

10. Вправа «Дивовижні бульбашки»

Ми подолали свої страхи, а зараз давайте ще більше піднімемо настрій нашій гості. Чи завжди у вас гарний настрій? Чому? Гарно, коли у нас гарний настрій. Я пропоную позбутися негативних емоцій за допомогою чарівних стаканчиків. Сядьте за столик, підсуньте стаканчики і щосили подуйте в трубочку. Відправте через трубочку всі свої образи та пригнічений настрій. Можливо ви когось образили, чи вас хто образив, думаючи про це ви дуєте в трубочку.

Отже, всі свої негативні емоції та пригнічений настрій ми залишили в минулому.

Психолог: Діти, а ви знаєте, що мильні бульбашки вміють ще й малювати? Хочете ми з вами помалюємо незвичайним способом? Для початку виберете колір, який вам подобається з гуашевих фарб. Ложечкою додайте цю фарбу в вашу тарілочку і гарненько розмішайте. А тепер знову видувайте бульбашки. Прикладайте ваші листи паперу до утвореної піни (Кількість бульбашок - відбитків на папері повністю залежить від бажання дитини) Подивіться, що у вас вийшло, на що схоже?

Доки діти малюють грає спокійна музика

11. Вправа «Мармуровий папір»

Я думаю ми позбулись з вами негативних емоцій, образ. А який зараз у вас настрій? Так гарний настрій і щоб його закріпити, щоб він був гарний на протязі всього дня, давайте виконаємо ще одне завдання.

Біля кожного з вас стоїть посудина, в яку ми добавимо чарівної піни. Вам потрібно взяти той колір, який вам подобається і не один, можна кілька кольорів. Потім на поверхні ставимо невеличкі різнокольорові краплинки. Щіточкою розмажте фарбу, старайтеся робити це так, щоб отримати красиві форми та лінії.

Прикладіть зверху на цю піну з візерунком чистий аркуш паперу, після цього покладіть аркуш на рівну поверхню і зніміть всю піну шматочком картону.

- Уявіть і розкажіть, що у вас вийшло? На що схожі ваші малюнки? (На весняний луг, на зоряне небо, на квітучий сад, на літо, на осінній парк)

12. Зворотній зв’язок.

Ну що ж ось і підійшла до завершення наша подорож. Ми навчили Королеву долати страх, підняли їй настрій, побороли свої страхи, позбулися негативізму, підняли собі і оточуючим настрій.

- Що вам сподобалося?

Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, дякує за роботу

13. Прощання.

Психолог дякує за активність, бажає успішного тижня, нагадує про наступну зустріч.

Кiлькiсть переглядiв: 406

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.